رشته موزهداری
معرفی رشته موزه داري
دیباچه:
جمعآوری و نگهداری آثار و اشیا در مجموعهها و موزهها سابقه دیرینه دارند. لیکن نگرش صحیح امروزی به موزه جایگاه آن را از محل نگهداری و تماشای اشیا به محلی با مشخصات یک مرکز پژوهش و آموزش و یک مرکز فرهنگی برای گذران مطلوب اوقات فراغت با رهآوردهای علمی و تربیتی سوق داده است.
در این نگرش موزه، مؤسسهای علمی فرهنگی است که تأمل و اندیشه و پژوهش مستقیم بر روی آثار گوناگون – از آثار طبیعی آفرینش و خلقت گرفته تا دستاوردهای فرهنگ و تمدن و هنر انسان – را میسر میسازد و متخصصان و بازدیدکنندگان عمومی را با هنر و اندیشه، صنعت و پیشه و امور اجتماعی و اقتصادی و شئون گوناگون زندگی دیروز و امروز آشنا و مأنوس میسازد.موزه به عنوان یک مؤسسه علمی ـ فرهنگی، نیازمند کارشناسان علاقهمندی است که با کسب دانش وآگاهیهای علمی، و نگرش صحیح نسبت به موزه و جایگاه اجتماعی و آموزشی آن، بتوانند موزهها را در راه توسعه و رشد فرهنگی، تربیتی و علمی کشور هدایت نمایند.امروزه حدود ۱۰۰ موزه در کشورمان وجود دارد که آثار، اشیاء، اسناد ومدارک قابل توجهی در زمینههای متنوع باستانشناسی، مردمشناسی، هنرهای سنتی، اسناد و مدارک ، کتب ونسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمینشناسی، گیاهشناسی، پست و مخابرات، جواهرات و سکهها… دارند؛
علاوه بر توسعه کمی و کیفی موزههای فعلی، ایجاد موزه در زمینههای دیگر، چون هنر و معماری، علوم و فنون مورد نیاز است. فارغالتحصیلان دوره کارشناسی موزهداری میتوانند با کسب دانش و مهارتهای نظری و عملی و آشنایی با امور اداری و فنی موزهداری، در موزههای گوناگون عهدهدار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیای موزهای باشند و امور مربوط به موزهداری را از ثبت و ضبط آثار در دفاتر، تهیه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه مستقیم روی آثار و اشیا انجام دهند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
تاریخ عمومی ایران، کارگاه عکاسی پایه، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن، کارگاه طراحی پایه، آشنایی با مردمشناسی و روشهای آن، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روشهای آن، عکاسی فنی از اشیاء موزهای، کارگاه طراحی تخصصی.
دروس اصلی:
موزهداری، آشنایی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، تاریخ و فنشناسی آثار، آسیبشناسی، هنر وتمدن اسلامی، آشنایی با بافتها و محوطههای دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبههای اسلامی، تاریخچه کتابت، طرح اشیاء در تمدن اسلامی، آشنایی با موزههای ایران و جهان ، خطوط باستانشناسی ایران، کارگاه همانندسازی اشیاء موزهای، تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطههای تاریخی، کارآموزی در موزهها، کارآموزی در کارگاه مرمت اموال فرهنگی، تبدیل محوطهها و بناهای تاریخ به موزه، کارآموزی کاوش باستانشناسی، کامپیوتر و موزه، روش تحقیق آثار و اشیای موزهای، موزهداری و سایر علوم، زبان و متون تخصصی موزهداری، شناخت مواد.
دروس تخصصی:
انسان،طبیعت،موزه، پژوهش در آثار و اشیای موزهای، کارآموزی در موزههای تخصصی، رساله نهایی.
رشته راهنمای موزهها
مقدمه
دوره کاردانی راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت و آموزش افراد متعهد و مومن به عنوان راهنمای موزه ها و بناها و محوطه های تاریخی و باستانی کشور با ارائه توضیحات فنی و صحیح و مناسب به کار بستن شیوه های لازم و پاسخگویی مطلوب به سوالات بازدید کنندگان از این اماکن و بالا بردن کیفیت معرفی آموزش میراث فرهنگی به مردم است.
ضرورت و اهمیت :
ضرورت ارائه نتایج مطالعات و پژوهشهای انجام شده و در دست انجام بر روی آثار و اشیاء موزه ای و نیز بناهاو بافتها و محوطه های تاریخی و باستانی و ارز شهای نهفته در آنها به مردم گوشه و کنار کشور با هدف خارج نمودن حاصل مطالعات از دایره محدود تخصصی و کارشناسی و آشنا ساختن بیشتر فنی تر مردم به مواریث فرهنگی خود ، با حفظ امانت علمی و صحت و دقت لازم در ارائه و معرفی ، تربیت آموزش افرادی را در سطح کاردانی آموزش عالی طلب می نماید تا بتوانند به صورت کمک کارشناسان معرفی خوب و در شان این آثار مطا لعات و ارزشها باشند .
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا |
۱ | آزاد- ایذه | * |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس | ||
۱ | آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن | ۲ | آشنایی با بافتها و محوطهها | ||
۳ | آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روشهای آن | ۴ | آشنایی با مردم شناسی | ||
۵ | آشنایی با موزههای ایران و جهان | ۶ | آشنایی با بناهای دوره اسلامی ایران | ||
۷ | آشنایی با تبلیغات و روشهای آن | ۸ | آشنایی با هنر معماری پیش از اسلام ایران | ||
۹ | آشنایی با هنرهای سنتی ایران | ۱۰ | آشنایی با وسایل سمعی و بصری | ||
۱۱ | تاریخ عمومی ایران | ۱۲ | تاریخ و مبانی نظری مرمت ۱ | ||
۱۳ | تاریخچه کتابت | ۱۴ | تبدیل محوطهها و بناهای تاریخی به موزه | ||
۱۵ | تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطه های تاریخی | ۱۶ | خطوط و خواندن کتیبه | ||
۱۷ | طرح اشیاء در تمدن اسلامی | ۱۸ | فن بیان | ||
۱۹ | مهر و سکه | ۲۰ | موزهداری ۱ | ||
۲۱ | موزهداری ۲ | ۲۲ | هنر و تمدن اسلامی ۱ | ||
۲۳ | هنر و تمدن اسلامی ۲ | ۲۴ | کار آموزی راهنمای بناها و محوطه تاریخی | ||
۲۵ | کار آموزی راهنمایی موزه ها | ۲۶ | کارگاه عکاسی پایه ۱ |
صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان این رشته با آموزشهای نظری و عملی کارآموزی و اطلاعاتی که از موزه ها و بناها و بافتهای تاریخی و باستانی و ارزشهای تاریخی و فرهنگی آنها کسب خواهند نمود . قادر خواهند بود نسبت به انتقال ارزشهای نهفته در آثار و اشیاء موزه ها و بناها و بافتهای تاریخی و باستانی و مشخصات فنی و تاریخی آنها به بازدید کنندگان اقدام و معرفی و آموزش میراث فرهنگی و پیوند بین نتیجه مطالعات بر روی این آثار و بازدید کنندگان را تسهیل و راهنمایی نمایند .
رشته گرافیک
معرفی رشته گرافیک
رشته پر رمز و راز گرافيك در همه محيطها با همه سلائق براي خود جائي باز كرده و در ارتباط با صنعت نيز به هنرنمايي پرداخته است. گرافيك زبان تصويري است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنيها و نمادها در كنار رنگهاي موزون و حساب شده دنيايي از حرف و معنا را در خود جاي داده است.
دانشآموزي كه گرافيك را انتخاب ميكند در رساندن فكر خود سرعت، گيرايي و ماندگاري را در سطحي گسترده منتشر كرده و البته با همه اين جذابيتها نظر دانشجويان اين رشته دال بر گراني وسائل كار گرافيكي ميباشد. گرچه امكانات نيروي متخصص در اين رشته نامحدود است. داشتن روحيه اجتماعي خوب ميتواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرحها و رنگها و نمادها او را موفقتر از ديگران نمايد.
پذيرش دانشجو در اين رشته بصورت نيمه متمركز است و داوطلباني كه در رديف معرفي شدگان چند برابر ظرفيت اين رشته قرار ميگيرند بايد در آزمون تشريحي (طراحي) با ضريب ۴ شركت كنند. ضريب خلاقيت تصويري و تجسمي ۴ و درك عمومي هنر ۲ است.
|
فارغالتحصيلان اين دوره قادرند با تهيه انواع طرح براي معرفي و ارائه يك موضوع مانند علامت و اطاعات (آرم سازي، پوستر سازي و…) اجراي انواع صفحه آرايي و طراحي نمايشگاههاي هنري براي معرفي آثار و توليدات گوناگون (غرفه آرايي) آموزش هنر، طراحي و تصوير سازي براي عنوان ادبي، داستان، سياسي و اجتماعي و مانند آن (صفحه آرايي كتاب، مجله، روزنامه و…) تبليغات ( كاتولوگ، بروشور و…) در مراكزي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، سازمان تبليغات، مطبوعات و مراكز هنري و آتليههاي خصوصي خدمات خود را ارائه دهند.
رشته سینما
معرفی رشته سينما
دیباچه:
سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی میکند. نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشتههای هنری به گونهای است که میتواند از همه آنها به صورت کمکی سود جوید. سینما با طرح مجموعهای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر این هنرها، به بیانی دست مییابد که خاص هنر سینما است. هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینههای گوناگون علوم انسانی، علوم ارتباطات، ادبیات و رشتههای مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده میکند.کارشناسی سینما یکی از دورههای آموزش عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینههای مختلف هنر سینما پاسخگو باشد. این رشته دارای ۴ گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری است.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در گرایشهای مختلف سینما:
فرهنگ عامه، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، آشنایی با هنرهای تجسمی، تاریخ فلسفه، جامعهشناسی، موسیقی، اصول و مبانی ارتباطات، طراحی مقدماتی، تمثیل شناسی، روانشناسی، تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ، معماری، ریتم در هنرها، تاریخ سینما، عکاسی، گزارشنویسی، مبانی هنرهای نمایشی، اصول فیلمنامهنویسی، اصول فیلمبرداری، مبانی تدوین، اصول کارگردانی.
دروس اصلی وتخصصی گرایش تدوین:
صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، مستندسازی، تولید برنامههای تلویزیونی، آشنایی با سبکهای سینمایی، موسیقی فیلم، تدوین، موسیقی، تئوریهای تدوین، ترکیب بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین، پروژه نهایی.
دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامهنویسی:
آشنایی با متون نمایشی فیلم، تحلیل فیلم، سبکهای ادبی جهان، شخصیتشناسی، تاریخ ادبیات نمایشی، داستاننویسی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، قصه در ادیان، آشنایی با ادبیات کودکان، نمایشنامهنویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.
دروس اصلی وتخصصی گرایش کارگردانی:
صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، تحلیل فیلم، تولید برنامههای تلویزیونی،آشنایی با سبکهای سینمایی، موسیقی فیلم، جلوههای خاص، اصول بازیگری، کارگردانی، شیوههای رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.
دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری:
صدا، لابراتوار فیلم، تحلیل فیلم، جلوههای خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، فیلمبرداری، شناخت مواد خام، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی، ترکیببندی تصویر، گریم، تصویربرداری، پروژه نهایی.
بازار کار :
فارغالتحصيلان اين رشته به عنوان گروهي از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهيم فرهنگي، هنري و اجتماعي نقش عمدهاي دارند. اين فارغالتحصيلان توانائي عهده دارشدن مسئوليتهاي موجود در هنر سينما اعم از كارگرداني، فيلم نامه نويسي، فيلمبرداري، تدوين را دارا بوده، ميتوانند جذب مراكز هنري و آموزشي گردند.
نظرات اخیر
سلام سایت pictorial فعال نیست ولی سایت ما فعال هستش میتونید محصولات...
ارسال شده در بازی پیک تو ریالاز مدیر
سلام سایت هنوز فعال هست که خرید کنیم اخه اخطار داده
ارسال شده در بازی پیک تو ریالاز alibahaori2244
با سلام دوست عزیز تا الان کسی مشکل خرید نداشته لطفا برای...
ارسال شده در بازی پیک تو ریالاز pedramsinger
با سلام دوست عزیز شما میتوانید دوباره وارد صفحه خرید بشید و...
ارسال شده در بازی پیک تو ریالاز pedramsinger
برنامه اش خوبه ولی نمیشه خریداری کرد
ارسال شده در بازی پیک تو ریالاز Mahdi